اسکیما چیست ؟ 3 دلیل برای استفاده از Schema در سایت

در این سایت محتوای سئو شده در اختیار کاربران قرار می گیرد

اسکیما چیست ؟ 3 دلیل برای استفاده از Schema در سایت

۲۵ بازديد ۰ نظر

اسکیما چیست ؟ 3 دلیل برای استفاده از Schema در سایت

اسکیما که با نام Schema markup نیز شناخته می‌شود محصول مجموعه schema.org است.

این ابزار به عنوان یک ابزار آنلاین به موتورهای جست و جو کمک می‌کند اطلاعات وب‌سایت شما را به صورت ساختارمند درک کرده و نتیجه جستجوها را بر اساس این اطلاعات به کاربران نشان دهند.

این ساختار اطلاعاتی باعث می‌شود که موتورهای جست و جو روابط بین داده‌ها در سایت شما را به صورت هدفمند به کاربر نشان دهند.

 
 

هدف از ایجاد اسکیما چیست؟

داده‌هایی که توسط اسکیما برای موتورهای جستجو ارسال می‌شود باعث می‌شود که نتایج نشان داده شده در جست و جو بر اساس نیاز کاربر دسته‌بندی شود. در نتیجه اطلاعات سایت‌هایی که با اسکیما استفاده می‌کنند به صورت هدفمند به کاربران نشان داده می شود. این کار باعث می‌شود که نرخ کلیک روی لینک‌ها به شدت افزایش پیدا کرده و در نتیجه باعث بهبود سئو سایت خواهد شد. با توجه به نتایج منتشر شده از سوی schema.org و موتورهای جست و جو نرخ کلیک در نتایجی که از ساختار اسکیما بهره برده آن به شدت افزایش پیدا کرده است.

 
انواع مختلف Schema

انواع مختلف Schema

استفاده از ساختار Schema شامل قالب‌هایی برای داده‌های مختلف است. برخی از این داده‌ها شامل اطلاعات در خصوص افراد، اطلاعات مکان‌ها و اطلاعات اجناس موجود در سایت‌ها است. لیست مواردی که از Schema از آن‌ها به عنوان داده‌های ساختار یافته پشتیبانی می‌کند مدام در حال بروزرسانی و افزایش است.

در حالت کلی شما می‌توانید از اسکیما برای موارد زیر استفاده کنید:

• مقالات و محصولات

• مناسبت‌ها

• اشخاص و سازمان‌ها

• کسب و کارهای محلی

• نقد و بررسی‌ها

• دستورهای آشپزی و پخت و  شرایط پزشکی

شما در صورتی از این داده‌ها در سایت خود استفاده می‌کنید می‌توانید از Schema استفاده کرده و اطلاعات مربوط به این داده‌ها را به صورت ساختار یافته به موتورهای جستجو مثل گوگل معرفی کنید. سپس موتور جست جو این اطلاعات را از طریق Rich Snippets ها به کاربران نمایش می‌دهد.

به عنوان مثال در تصویر زیر شما می‌توانید از ساختار اسکیما در سایت که رویدادهای مهم را به صورت ساختار یافته معرفی کرده مشاهده کنید. می‌بینید که این اطلاعات مهم توسط موتور جست و جو شناسایی شده و به عنوان بخشی از ساختار نتایج به شما نشان داده است. این اطلاعات در بدنه محتوای سایت اصلی قرار می‌گیرد اما با ابزار Schema به موتور جست و جو به عنوان “داده ساختار یافته” معرفی می‌شود تا در نتایج جست و جو نشان داده شود.

اسکیما چیست و چه کاربردی در نتایج جست و جوها در اینترنت دارد؟

اسکیما چیست و چه کاربردی در نتایج جست و جوها در اینترنت دارد؟

در عکس زیر هم شما نمونه دیگری از داده ساختار یافته را مشاهده می‌کنید. در این حالت سایت اصلی یک مقاله را به عنوان داده ساختار یافته معرفی کرده است. نکته اصلی امتیاز مقاله است که توسط موتور جستجو در نتایج نشان داده شده است.

داده ساختار یافته

داده ساختار یافته

یکی از شاخصه‌های محبوب در ابزار اسکیما این است که می‌تواند کتابخانه‌هایی از فیلم‌ها، بازی‌ها، کتاب‌ها، فایل‌های موسیقی و غیره را دریافت کرده و به عنوان داده ساختار یافته به موتورهای جست و جو ارسال کند. در عکس زیر نمونه‌ای از داده ساختار یافته با موضوع “فیلم ” را مشاهده می‌کنید. گوگل در نتایج خود جزئیات مهمی از فیلم‌ها را برای کاربران به نمایش گذاشته است.

داده ساختار یافته موتورهای جست و جو

داده ساختار یافته موتورهای جست و جو

نکته

فرآیند Schema، از همه ساختارهای داده‌ای شامل RDFa, Microdata و JSON-LD به راحتی پشتیبانی می کند.

ساختارهای داده‌ای RDFa, Microdata و JSON-LD به چه معنی هستند؟

ساختارهای داده‌ای RDFa, Microdata و JSON-LD همگی از زبان‌های کد نویسی هستند که به HTML اضافه می‌شوند تا در یک وب‌سایت قرار گیرند. RDFa مخفف عبارت Resource Descriptive Framework in Attributes است. این نوع داده می‌تواند به هر سندی مبتنی بر HTML، XHTML و XML اضافه شود.

چهارچوب توصیفی RDFa شامل موارد زیر می‌شود:

• about برای تعیین منبعی که فراداده درباره آن است.
• rel و rev – برای تعیین رابطه و رابطه معکوس با منابع دیگر.
• src، href، برای تعیین منبع شریک.
• content برای نادیده گرفتن محتوای اصلی سایت هنگام استفاده از ویژگی‌های خاص.
• data type برای تعیین نوع داده در متن مشخص شده، برای استفاده با ویژگی‌های خاص.
• typeof برای تعیین نوع RDF موضوع یا منبع شریک.

Microdata چیست؟

ساختار پیاده سازی Microdata تقریباً مشابه با RDFa است. ویژگی‌های این ساختار داده شامل موارد زیر است:
• itemscope- برای ایجاد ساختار مدنظر و نشان دادن اینکه بقیه عناصر این صفحه حاوی اطلاعاتی در مورد آن ساختار هستند.
• itemtype – برای توصیف ساختار مدنظر و ویژگی‌های آن به همراه یک آدرس اینترنتی معتبر.
• itemprop – نشان می‌دهد که برای یک ویژگی خاص برچسب ارزش نیز مشخص شده است.
• itemid – برای نشان دادن شناسه منحصر به فرد مورد نظر
• itemref – به ویژگی‌های مرجع عنصری که در مورد itemcope وجود ندارد، اشاره می‌کند. در نتیجه این آیتم لیستی از شناسه‌های ساختار با ویژگی‌های بیشتر را ارائه می‌دهد.

ساختار پیاده سازی JSON -LD

ساختار پیاده سازی JSON -LD که مخفف عبارت Javascript Object Notation for Objected Linked است. این ساختار به عنوان یک فرایند حاشیه نویسی در صفحات وب است و با چسباندن مستقیم برچسب‌هایوبه یک سند وب‌سایت اجرا و پیاده سازی می‌شود. با توجه به ساختار JSON -LD گوگل اعلام کرده است تا جایی که امکان دارد از این ساختار JSON -کمتر استفاده کنید.

ساختار پیاده سازی JSON -LD

ساختار پیاده سازی JSON -LD

مثال در خصوص ساختار انواع کد ها در اسکیما

به مثال های زیر دقت کنید. در اینجا یک مثال ساده از نحوه شاخص شدن اسکیما در کدهای زیر مشخص شده است.


حالت اول بدون استفاده از اسکیما

حالت اول بدون استفاده از اسکیما

حالت اول بدون استفاده از اسکیما


حالت دوم با استفاده از ساختار Microdata

حالت دوم با استفاده از ساختار Microdata

حالت دوم با استفاده از ساختار Microdata


حالت سوم با استفاده از ساختار JSON-LD

حالت سوم با استفاده از ساختار JSON-LD

چگونه می‌توان در از اسکیما استفاده کرد؟

تعداد محدودی ابزار در دنیای اینترنت وجود دارد که می‌تواند ساختار اسکیما را در صفحات HTML پیاده سازی کند. این ابزارها باعث می‌شود که شما بتوانید به راحتی از ساختارهای JSON-LD یا Microdata در صفحات وب‌سایت خود استفاده کنید. یکی از بهترین ابزارها استفاده از ابزار خود گوگل است. این ابزار با نام Google’s Structured Data Markup شناخته می‌شود. نحوه عملکرد این ابزار در عکس زیر مشخص شده است.

ساختار HTML

ساختار HTML

تنها کاری که باید بکنید این است که عناصری را که می‌خواهید علامت‌گذاری کنید در صفحه سایت خود برجسته کنید و برچسب‌های مورد نیاز را به آن‌ها بزنید.

برچسب‌های مورد نیاز

برچسب‌های مورد نیاز

برای برچسب زدن بر روی Create HTML کلیک کنید و کد مدنظر خود را تولید کرده و آن را کپی کنید و در سایت خود قرار دهید.

ابزارهای ایجاد کننده Schema

اگر می‌خواهید از اسکیما در سایت خود استفاده کنید می‌توانید از ابزارهای گوناگون استفاده کنید. این ابزارها می‌توانند به راحتی کدهای مدنظر شما را ایجاد کرده و در اختیار شما قرار دهند. این ابزارها رایگان بوده و به صورت آنلاین ارائه می‌شوند.

• ابزار Hall Analysis schema markup generator

این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که اطلاعات مربوط به مشاغل محلی، اشخاص، محصولات، رویدادها، مشخصات سازمان‌ها و حتی مشخصات وب‌سایت‌ها را وارد کنید. سپس بر اساس ساختار سایت شما کدهای JSON-LD را برای قرار دادن در سندهای HTML ایجاد کرده و در اختیار شما قرار می‌دهد.

• ابزار Google Structured Data Markup Helper

این ابزار به عنوان یک ابزار تعاملی به شما این امکان را می‌دهد که روی صفحات وب‌سایت و یا حتی ایمیل خود کلیک کرده و هر موردی که می‌خواهید را علامت‌گذاری کرده و برچسب گذاری کنید. درنهایت کد مربوط به آن را برای شما ایجاد کرده و شما می‌توانید آن را در وب‌سایت خود قرار دهید.

• ابزار Microdata Generator.com

این ابزار به عنوان یکی از ساده‌ترین ابزارها برای دریافت مشخصات مشاغل محلی است.

• ابزار Merkle Schema Markup Generator

این ابزار قادر است به راحتی قالب‌های ساختار یافته خود را به صورت JSON -LD یا microdata به کاربر ارائه دهد.

 

ابزارهای تست و بررسی اسکیما

اگر می‌خواهید داده‌های ساختار یافته اسکیمای سایت خود را بررسی کنید می‌توانید از ابزارهای گوناگون استفاده کنید.

در اینجا ابزارهای مفیدی به شما معرفی شده است تا شما سایت خود را به راحتی در داخل آن‌ها مورد تست و بررسی قرار دهید. این ابزارها به راحتی در خصوص ایرادات اسکیما به شما هشدار می‌دهند.

ابزارهای تست و بررسیر

ابزار Schema Markup Validator سایت گوگل

اگر شما به کدهای HTML سایت خود اسکیما را اضافه کرده باشید می‌توانید از ابزار رایگان Google’s Structured Data Testing Tool سایت گوگل برای بررسی و تست آن استفاده کنید.

• ابزار SEMrush Site Audit Tool

ابزار SEMrush Site Audit Tool به شما کمک می‌کند که اسکیمای خود را بررسی کرده و به شما اعلام می‌کند که اسکیمای قرار داده شده در ساختار سایت شما به چه مقدار و چند درصد، از فرمت‌های استاندارد استفاده می‌کند.

• ابزار Content Markup Guide

گوگل دارای ابزار Content Markup Guide برای دستیابی به لغات غنی در سایت‌ها است. با استفاده از این ابزار شما می‌توانید اسکیمای قرار داده شده در سایت را تست کنید. این ابزار اطلاعات مربوط به فیلم‌ها، دستورالعمل‌ها و همچنین اطلاعات مربوط به موسیقی‌ها را به خوبی بررسی می‌کند.

استفاده از ابزارهای توسعه یافته جدید اسکیما

اگر می‌خواهید همواره بروز باشید می‌توانید صفحات مربوط به این ابزارها را در بوکمارک خود قرار دهید تا از آخرین تغییرات انجام شده در اسکیما ها مطلع شوید.

بررسی ساختار Structured Data and Semantic Search و دلیل اهمیت اسکیما در این ساختار

هدف از ایجاد اسکیما این است که داده‌های سایت‌ها ارتباط بهتری با موتورهای جستجو مثل گوگل برقرار کنند. وقتی گوگل لایه‌های عمیق محتوایی شما را شناسایی کند می‌تواند اطلاعات را به صورت ساختار یافته و منظم دریافت کرده و در نتیجه خود نشان دهد. این داده‌ها باعث می‌شود که اطلاعات بیشتری در نتایج جستجوها به کاربران نمایش داده شود.

فرآیند کمک به گوگل

اسکیما چگونه به گوگل کمک می‌کند؟

در حالت بدون اسکیما گوگل محتوای سایت شما را بررسی می‌کند و تنها مفهوم محتوا را می‌فهمد و متوجه می‌شود که در سایت شما چه محتوایی قرار دارد.

با استفاده از اسکیما شما می‌توانید به گوگل اعلام کنید که ساختار این محتوا به چه صورت است و چه بخش‌هایی از محتوا دارای اهمیت بیشتری هستند.

در نتیجه گوگل ساختار محتوای شما را متوجه شده و در نتایج جست و جو خود بخش‌های مهم سایت شما را نیز به کاربر نمایش می‌دهد، تا کاربر راحت‌تر تصمیم بگیرد که روی کدام لینک کلیک کند.

آیا اسکیما باعث بهتر شدن رتبه سایت و بهبود سئو می‌شود؟

این سؤال همواره توسط کارشناسان سئو پرسیده می‌شود. جواب دقیقاً آن ” تقریباً بله ” است. استفاده از اسکیما وقتی تأثیرگذار است که شما در نتایج جست و جوی گوگل در رتبه‌های بالا باشید. در نتیجه اگر رتبه سایت شما خیلی پایین باشد و در صفحات بعدی قرار داشته باشد کاربران اصلاً لینک و داده‌های ساختار یافته شما را مشاهده نمی‌کند.

در صورتی که لینک سایت شما در جستجو در صفحه اول باشد و از اسکیما هم استفاده کنید، اطلاعات ساختار یافته سایت شما به کاربر نشان داده شده و قطعاً در تصمیم‌گیری کاربر برای کیک روی لینک سایت شما کمک خواهد کرد. اساس کار اسکیما این است که داده‌ها را به موتور جستجویی مثل گوگل تحول دهد تا گوگل آن‌ها را در نتایج جست و جوی خود نشان دهد. این کار باعث می‌شود که کاربر اطلاعات بیشتری از سایت شما را ببیند و در نتیجه کلیک سایت شما در نتایج جستجوها بیشتر شده و ترافیک سایت شما افزایش پیدا می‌کند.

مزایای استفاده از اسکیما و داده‌های ساختار یافته

گوگل اعلام کرده است که اسکیما می‌تواند اطلاعات بیشتری از سایت شما در نتایج جستجو نشان دهد. در نتیجه کلیک‌های بیشتری روی لینک‌های سایت شما انجام می‌شود. در بررسی‌های صورت گرفته مطالبی که در نتایج جست و جوی گوگل به صورت 5 ستاره نشان داده شده بودند کلیک‌های بیشتری را دریافت کرده‌اند. همچنین بررسی‌های انجام گرفته در جهت استفاده از داده‌های ساختار یافته در خصوص موزیک‌ها، آلبوم‌های موسیقی، هنرمندان و غیره نشان می‌دهد که کاربران کلیک بیشتری روی این اطلاعات داشته‌اند.

استفاده از داده‌های ساختار یافته

استفاده از داده‌های ساختار یافته

این موارد نشان می‌دهد که نه تنها داده‌های ساختار یافته و اسکیما به گوگل کمک می‌کنند که داده‌های بهتری را به کاربر نشان دهد بلکه به شما در جذب کلیک و مخاطب هم کمک می‌کنند. برای مدیران وب‌سایت و کارشناسان سئو این بدان معنی است که استفاده از اسکیما و داده‌های ساختار یافته برای جذب مخاطب بهتر است. بهره‌گیری از این روند و پیاده سازی داده‌های ساختار یافته se

جذب مخاطب با استفاده از داده های ساختار یافته

جذب مخاطب با استفاده از داده های ساختار یافته

نامیده می‌شود.

semantic SEO چیست و چه کاربردی در بهبود رتبه سایت دارد؟

جست و جوی معنایی یا همان semantic SEO اصطلاحی است که افراد برای بهینه سازی صفحه برای جست و جو و یا پوشش کامل یک موضوع محتوایی و نه فقط یک کلمه کلیدی به کار می‌برند. هرچه محتوا عمیق‌تر، با تمرکز بیشتر و به صورت پیوسته‌تر باشد بیشتر به کاربران کمک می‌کند تا به خوبی با محتوا آشنا شوند. گوگل این سبک را نسبت به پست‌های کوتاه وبلاگ‌ها و یا مطالبی که تمرکز روی یک کلمه کلیدی دارند ترجیح می‌دهد.

چرا داده‌های ساختار یافته و اسکیما برای semantic search مهم و مفید هستند؟

افزودن داده‌های ساختار یافته به محتوای طولانی این زمینه را برای موتورهای جست و جو ایجاد می‌کند که بتوانند روابط و مفاهیم موجود در یک صفحه را درک کنند‌. در نتیجه موتور جست و جو با یادگیری این مفاهیم مطالب این صفحه را به عنوان یک محتوای کامل در نظر گرفته و امتیاز بیشتری به آن می‌دهد.
همان‌طور که شرکت‌های ارائه دهنده محتوا در اینترنت و وب‌سایت‌ها تجربه استفاده از اینترنت و وب‌سایت‌ها را برای کاربران راحت‌تر می‌کنند، زمان بارگذاری سایت‌ها را سریع‌تر می‌کنند. موتورهای جست و جو به ارائه محتواهایی که درک بالاتری از آن‌ها به دست می‌آورد بیشتر اهمیت می‌دهند. اگر یک محتوای طولانی ایجاد کنید و چندین مفهوم را به صورت یکپارچه و پیوسته در داخل آن معرفی کنید برای گوگل و ربات‌های آن بسیار عالی خواهد بود.

 

سوالات متداول


1. اسکیما به چه معنا است؟

اسکیما یک نوع چهارچوب یا طرح ساختار یافته از اطلاعات است. با استفاده از این طرح ساختار یافته موتورهای جست و جو آسان‌تر و راحت‌تر اطلاعات کامل یک محتوا را استخراج کرده و به کاربر نشان می‌دهند.

2. مزایای استفاده از اسکیما چیست؟

با استفاده از اسکیما می‌توانید ساختار محتوا را به موتور جست و جو گوگل معرفی کنید. در نتایج جست و جو بهتر نشان داده شده و کاربر بیشتری جذب کنید. موتورهای جست و جو بهتر و سریع‌تر محتوای سایت شما را بررسی می‌کنند و درنهایت باعث بهبود تجربه کاربری در سایت خود می‌شوید.

3. آیا اسکیما روی سئوی سایت تأثیر دارد؟

بله اسکیما روی سئو سایت شما تأثیر دارد چرا که باعث می‌شود در جست و جوها مخاطب بیشتری جذب کنید. البته باید در صفحات اول گوگل نشان داده شوید تا کاربر روی سایت شما کلیک کند.

4. تگ اسکیما چیست؟

استفاده از ویژگی‌های semantic یا Microdata باعث می‌شود که شما بتوانید از آن به عنوان تگ در کدهای HTML خود استفاده کنید. با این کار نحوه خواندن و نوشتن اطلاعات و داده‌های ساختار یافته محتوای شما، برای موتورهای جست و جو بهتر و راحت‌تر شود.

5. اسکیما را باید به کجای سایت اضافه کرد؟

شما می‌توانید اسکیما را در هدر سایت خود قرار دهید، می‌توانید آن را در پاورقی سایت خود قرار دهید، می‌توانید آن را مستقیم در بدنه HTML سایت خود قرار دهید. در واقع شما باید آن را فقط وارد صفحه کنید. نکته مهم این است که ورود آن به بدنه سایت نباید باعث شود بخشی از سایت به هم ریخته شده یا چیزی را از کار بیافتد.

 
 

معرفی حسین براتی

حسین براتی به عنوان تولیدکننده محتوای سئو شده در دنیای دیجیتال شناخته می‌شود. سایت‌های زیادی هستند که از محتوای تولید شده برای بهبود رتبه و سئو سایت خود استفاده می‌کنند. دانش بالا در زمینه کامپیوتر و اینترنت و همچنین تحصیلات آکادمیک در این حوزه، باعث شده که شرکت‌ها و مجموعه‌های زیادی با حسین براتی همکاری داشته باشند. آشنایی به اصول مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی یکی از خصوصیات بارز ایشان است.

حسین براتی به عنوان یکی از پرکارترین وبلاگ نویسان در ایران شناخته می‌شود که روزانه چند هزار کلمه محتوای سئو شده تولید کرده و در اختیار کسب‌وکارهای مختلف قرار می‌دهد. تولید محتوای سئو شده به دو زبان فارسی و انگلیسی از ویژگی‌های مهم پروژه‌های انجام شده توسط ایشان است.

 
حسین براتی

حسین براتی با در اختیار داشتن یک تیم تحریریه مناسب قادر است در مدت‌زمان کوتاهی به راحتی محتوای سئو شده و مناسب را برای کسب‌وکارهای مختلف تولید کند. ایجاد یک فضای رقابتی باز و تولید محتوا در زمینه‌های مختلف از ویژگی‌های این تیم تحریریه است. ایشان در کنار تولید محتوای سئو شده برای کسب‌وکارهای مختلف، در زمینه مشاوره کسب‌وکار، مشاوره طراحی سایت، مشاوره بهبود شغلی، مشاوره دیجیتال مارکتینگ، مشاوره شبکه‌های اجتماعی و مشاوره برند سازی نیز فعالیت می‌کند. کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک متعددی در این سال‌ها از خدمات مشاوره‌ای ایشان برای بهبود کسب‌وکار و توسعه برند خود استفاده کرده‌اند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.